Wednesday 14 November 2012

Asyik merungut jerk.....





Merungut secara kebetulan atau memang penyakit merungut???  Pernahkah anda merungut apabila menghadapi sesuatu kesusahan? Sudah tentu pernah bukan? Sama ada secara sengaja atau tidak sengaja..Adakalanya kita merungut sehingga kita lupa orang di sekeliling kita dan banyak lagi nikmat yang Tuhan kurniakan kepada kita. Kita lupa kepada kesenangan yang kita kecapi selama ini. Segala pinjaman yang diberikan kita oleh Tuhan kita lupa.

Sesungguhnya segala kesusahan yang kita alami adalah ujian dari Allah untuk menguji kita sejauh mana kita mengingatiNya dan bersyukur padaNya. Jika kita tidak dapat apa yang kita suka, belajarlah menyukai apa yang kita perolehi dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada.

  • Bersyukur la dengan apa yang kita ada, jangan asyik merungut jerk.
  • Jangan merungut untuk keperluan (makanan) family @ diri kita.
  • Merungut tak dapat selesaikan masalah kita malah menambah tekanan untuk diri sendiri serta orang disekeliling kita.
  • Jangan asyik merungut tak ada duit  jerk sedangkan kita sudah di beri peluang cukup makan dan cukup pakai cuma tidak sekaya antara orang-orang kaya di dunia ni.
 
Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 216

كُتِبَ عَلَيۡڪُمُ ٱلۡقِتَالُ وَهُوَ كُرۡهٌ۬ لَّكُمۡ‌ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تَكۡرَهُواْ شَيۡـًٔ۬ا وَهُوَ خَيۡرٌ۬ لَّڪُمۡ‌ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّواْ شَيۡـًٔ۬ا وَهُوَ شَرٌّ۬ لَّكُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya"


Sememangnya manusia mudah lupa...!! (Bak kata ex-PM)
Renung-renungkan...dan Selamat Beramal.....
 


3 comments:

Mama Papa Iskandar Blogspot Dot Com